Khamis, 18 Mac 2010

Sesuatu yang membuatkan korang terkejut(bagi yang belum mengetahuinya)

ni gua terjumpa satu atikel yang bagus mengenai Gundam 00 dari wikipedia. Adakah anda terfikir bahawa pelakon suara Toru Furuya(seiyu bagi watak Amuro Ray) menyumbangkan suaranya dalam Gundam 00? cuba lihat petikan dari wikipedia ini:

..."He also used a pseudonym Noboru Sōgetsu (蒼月 昇 Sōgetsu Noboru?) in the cast of Mobile Suit Gundam 00 for Ribbons Almark's role (but used his real name in the narration role). Both the narration role and Ribbons mark Furuya's first role in a non-Universal Century Gundam series."....


Untuk maklumat lanjut di sini .


Jadi gua menonton watak Ribbons Almark dalam anime 00 season 2 dan keputusannya.... suaranya memang serupa dengan suara watak Amuro Ray. Ini Bukannya suatu kebetulan. Satu lagi, Amuro menggunakan Gundam Rx-78-2 manakala dalam episod pertama musim pertama dan penutup musim kedua, Ribbons menggunakan 0 Gundam di mana jika dilihat dari sudut lain ia merupakan pembaharuan Gundam Amuro Ray. Gua melihat Ribbons itu sebagai kelahiran semula Amuro. Adakah korang setuju?



Suara Amuro Ray disumbangkan oleh Toru Furuya.


Toru Furuya juga menyumbangkan suara sebagai Ribbons Almark, tatapi menggunakan nama pena Sogetsu Noboru.




Rx-78-2 Gundam yang digunakan oleh Amuro


0 Gundam yang digunakan oleh Ribbons Almark. Rekaan konsep agak sama kerana mempunyai senjata asas Rx-787-2 Gundam iaitu mempunyai beam saber dan beam rifle. Cuma yang membezakannya ialah pembaharuan design dan pengaplikasian GN drive pada 0 Gundam.

Well, korang masih rasa ianya kebetulan? Terpulanglah pada penilaian korang sediri yang menentukannya.

Ni prediction dari gua sendiri:

Amuro Ray

Cuba korang ambik huruf pendahuluan kat nama tu:

Amuro  Ray

terbalikkannya...

R A

maka terjadilah...

Ribbons Almark

Adakah ianya suatu kebetulan? pikirlah.....



Tiada ulasan: